Onze kinderen zijn de volwassenen van de toekomst. Om als volwassene goed te kunnen participeren in hun toekomstige maatschappij is het van belang dat zij niet alleen kunnen werken met computers, maar ook begrijpen hoe computers ‘denken’ (computational thinking). Leerlingen in het basisonderwijs maken al gebruik van bijvoorbeeld tekstverwerkers en Powerpoint voor het maken van opdrachten of voor het uitwerken van projecten. Uitwerkingen door middel van zelf iets programmeren ontbreken meestal.

Met het project TNT-Woerden willen wij bereiken dat onze Woerdense jeugd leert begrijpen hoe computers werken. Daarvoor is het belangrijk dat zij ook leren denken als een computer. Dat kan door hen op eenvoudige wijze te laten kennismaken met programmeren. Daarbij staat creatief denken en bewust omgaan met de eigen omgeving centraal. De context waarin dat kan gebeuren is de geschiedenis, de hedendaagse leefwereld en de toekomst van Woerden: Toen, Nu en in de Toekomst (TNT-Woerden).

Heeft u goede ideeën, suggesties of iets anders wat u wilt delen wij horen het graag.